18/7/20

Aντιρατσιστική / Aντικατασταλτική παρέμβαση σε πλ.Κύπρου και πλ.Λαού

Το απόγευμα της Τετάρτης 15/7 πραγματοποιήθηκε αντιρατσιστική/αντικατασταλτική παρέμβαση από τη Συνέλευση της Πλατείας Κερατσινίου Δραπετσώνας στην πλατεία Κύπρου και μέχρι την πλ Λαου με μοίρασμα του κειμένου που ακολουθεί. Το θέμα συζητήθηκε με κόσμο που άραζε στην πλατεία, ανάμεσα τους και κάποιοι από αυτούς που είχαν παρενοχληθεί από τους μαγαζάτορες και την αστυνομία τις προηγούμενες μέρες.




Πλατείες ελεύθερες από ρατσισμό, εμπορευματικές χρήσεις και τραπεζοκαθίσματα.
Η εξέγερση που ξέσπασε σε δεκάδες πόλεις των ΗΠΑ μετά τη βασανιστική αστυνομική δολοφονία του George Floyd στις 25/5, προκάλεσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον γύρω από τα ζητήματα του ρατσισμού, της «λευκής ανωτερότητας», της αστυνομικής βίας, της κοινωνικής περιθωριοποίησης.
Το φαινόμενο, βέβαια, καθόλου δεν περιορίζεται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Στον ελλαδικό και ευρωπαϊκό χώρο κύριες πτυχές-εκδηλώσεις του είναι ο ρατσισμός απέναντι στους μετανάστες και τις μετανάστριες, τους/τις ρομά, ο αντιμουσουλμανισμός, ο αντισημιτισμός.
Ζουμάροντας ακόμα περισσότερο στην εικόνα, τις τελευταίες βδομάδες στην πλατεία Κύπρου έχει εφευρεθεί ένα «πρόβλημα προς εκκαθάριση» για την υποτιθέμενη «εξυγίανσή» της, ειδικά μετά την εξάπλωση των εμπορευματικών της χρήσεων. Καταστηματάρχες περιμετρικά της πλατείας, την οποία έχουν γεμίσει τραπεζοκαθίσματα στην κάτω και πάνω της πλευρά, στοχοποίησαν παρέες νεαρών αγοριών και κοριτσιών ρομά που μένουν στην ευρύτερη περιοχή των Ταμπουρίων, ότι ενοχλούν, κάνουν φασαρία, τσακώνονται με κόσμο, κλέβουν… Με τη γνωστή ρατσιστική μεθοδολογία: διασπείρω φήμες και διογκώνω περιστατικά με σκοπό τη σταδιακή μετατροπή τους σε αφήγηση δια μέσου της επανάληψης εξιστόρησής τους.
Αυτοί οι απίθανοι λοιπόν τύποι, με μεσολαβητή και υποστηρικτή τους σε θεσμικό επίπεδο τον τηλεμαϊντανό, φασιστοειδή δημοτικό σύμβουλο Καμπούρη, πήγαν για τα παράπονά τους στον δήμαρχο και στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής στην Δραπετσώνα, θέλοντας με «όχημα» το «θέμα με τους ρομά» να προωθήσουν μια συγκεκριμένη δική τους ατζέντα και συμφέροντα. Από τη μία, εισηγούνται τη χρηματοδότηση ιδιωτικής εταιρείας security για να ελέγχει και να επιτηρεί τους δημόσιους χώρους ή εναλλακτικά τη δημιουργία δημοτικού παραρτήματος security που θα κάνει αυτή τη δουλειά με πρώην δημοτικούς αστυνόμους ή απόφοιτους ΙΕΚ φύλαξης μέσα από κάποιο πρόγραμμα του ΟΕΑΔ. Από την άλλη, ζητάνε «επιστροφή του αστυνομικού τμήματος στο Κερατσίνι» και οπωσδήποτε «περισσότερη αστυνόμευση, περιπολίες και ελέγχους για να μειωθεί η ανασφάλεια των κατοίκων» (?!). Το επόμενο βράδυ της συγκεκριμένης «παρέμβασης», η πλατεία Κύπρου καταλήφθηκε από τζιπ της ΟΠΚΕ, περιπολικά, μηχανές ΔΙΑΣ κ.α. και έκτοτε η αστυνομική παρουσία και έλεγχοι έχουν ενταθεί. Εξάλλου, ο «εξευγενισμός» των δημόσιων χώρων ήταν πάντα και αστυνομική υπόθεση.
Δεν είναι τυχαίο, βέβαια, ότι αυτός ο απίθανος θίασος ρατσιστών καταστηματαρχών και δημοτικών συμβούλων, που εφευρίσκει «προβλήματα» με τους ρομά, δεν πρόκειται ποτέ να αναγνωρίσει το πραγματικό ΠΡΟΒΛΗΜΑ, που δεν είναι άλλο από τη συγκεκριμένη κοινωνική οργάνωση, την οποία οι ίδιοι υποστηρίζουν γιατί από αυτήν αποκομίζουν οικονομικά και κοινωνικά προνόμια κέρδους και ανωτερότητας: ρατσιστικές και σεξιστικές διακρίσεις, ταξική διαίρεση και ανισότητες, αστυνομική βία και κρατική επιβολή.
Αυτό είναι το ΠΡΟΒΛΗΜΑ που αποκρύπτεται: η διάκριση και η περιθωριοποίηση με βάση τη φτώχεια, το χρώμα του δέρματος, τον τόπο καταγωγής, τη θρησκεία, την επιλογή φύλου, τη σεξουαλική προτίμηση, την αρτιμέλεια. Αυτό κατασκευάζει “άλλα προβλήματα” για να συντηρηθεί, επιχειρώντας να αποπροσανατολίσει. Δεν είναι επομένως τυχαίο ότι αυτή η κοινωνική οργάνωση οδηγεί τους αφροαμερικάνους στις ΗΠΑ να ζουν σε μεγάλο ποσοστό σε γκέτο, να είναι πάμφτωχοι, να εγκλείονται κατά εκατοντάδες χιλιάδες στις φυλακές, να δολοφονούνται από μπάτσους και λευκούς ρατσιστές και να έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό κρουσμάτων και νεκρών από την COVID19. Πάνω στην επιβεβλημένη κατωτερότητα και περιθωριοποίησή τους χτίζεται η λευκή (φυλετική), ταξική ανωτερότητα, την οποία περιφρουρεί η αστυνομία. Το ίδιο ισχύει κι εδώ σε αυτά τα μέρη του ευρωπαϊκού νότου με τους μετανάστ(ρι)ες και τους ρομά. Αυτό συμβαίνει και στην πλατεία Κύπρου, η νέα εικόνα της οποίας (αποστειρωμένη, τσιμενταρισμένη, κατάφωτη, εμπορευματοποιημένη) υποδεικνύει όχι μόνο την αισθητική και την άποψη πολεοδόμων, αρχιτεκτόνων και δημοτικών αρχών για τους δημόσιους χώρους αλλά ανταποκρίνεται εξίσου στις αρχές του κοινωνικού ελέγχου, της καταστολής και της αποθάρρυνσης συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων από τη χρήση της.

Να μην επιτρέψουμε τη διάχυση του ρατσιστικού δηλητηρίου και την πριμοδότηση της καταστολής.


Συνέλευση της Πλατείας Κερατσινίου-Δραπετσώνας