21/2/12

Η αλληλεγγύη το όπλο των φτωχών ενάντια στην ελεημοσύνη των καπιταλιστών


Την Κυριακή 19 Φεβρουαρίου, η Συνέλευση της Πλατείας στο Κερατσίνι πραγματοποίησε παρέμβαση στην περιοχή του Αγ. Αντωνίου με αφορμή την εκστρατεία του ΣΚΑΪ "όλοι μαζί μπορούμε", που σε συνεργασία με τις Μητροπόλεις της Ελλάδας (την συγκεκριμένη Κυριακή στην εκκλησία του Αγ. Αντώνη) καλεί σε «συγκέντρωση ρούχων και κλινοσκεπασμάτων για τους συνανθρώπους μας, οι οποίοι τα έχουν πραγματικά ανάγκη αυτή την δύσκολη περίοδο που διανύουμε». Πρόκειται για το δεύτερο σκέλος της διαφημιστικής καμπάνιας "όλοι μαζί μπορούμε" μετά τα καλάθια συλλογής τροφίμων που συναντάμε στα σούπερ μάρκετ το τελευταίο διάστημα για την ενίσχυση των συσσιτίων της εκκλησίας.


Η παρέμβαση περιλάμβανε πανό που έγραφε "ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΤΩΧΕΙΑ ΜΑΣ ΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ ΣΥΣΣΙΤΙΑ - Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΤΟ ΟΠΛΟ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΩΝ", μοίρασμα εκατοντάδων φέιγ βολάν, τα οποία έγραφαν από την μία πλευρά το σύνθημα του πανό κι από την άλλη "Ο ΣΚΑΪ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ, Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΧΕΙ ΑΜΥΘΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ, ΟΛΟΙ ΕΜΕΙΣ ΜΑΖΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ" και ανακοινώσεις μέσω ντουντούκας που ανέπτυσσαν το σκεπτικό της παρέμβασης. Μετά από 1 ώρα περίπου παραμονής μας απέναντι από την είσοδο της εκκλησίας, ακολούθησε πορεία στην ευρύτερη συνοικία του Αγ. Αντώνη.


Ενδεικτικά, αναφερόταν ότι ο ΣΚΑΪ, που είναι στυλοβάτης του μνημονίου, υποστηρικτής όλων των αντικοινωνικών μέτρων, προπαγανδιστικός μηχανισμός όλων των εκβιαστικών διλημμάτων της εγχώριας και διεθνούς κυριαρχίας και επικριτής κάθε κινητοποίησης και αγώνα, αυτοπροβάλλεται ως «σωτήρας» μας από την φτώχεια για την οποία ευθύνεται εξίσου. Γνώριμη τακτική των κεφαλαιοκρατών: να εμφανίζονται ως ελεήμονες και ανθρωπιστές για τα δεινά που οι ίδιοι προκαλούν (ο Αλαφούζος, ο ιδιοκτήτης του ΣΚΑΪ, είναι εφοπλιστής και ως γνωστό όλα τα κανάλια ανήκουν σε διάφορες μερίδες του μεγάλου κεφαλαίου: βιομήχανοι, εφοπλιστές, τραπεζίτες, μεγαλοεργολάβοι -γι’ αυτό και όλοι στηρίζουν και ωφελούνται από τα κάθε είδους μνημόνια).
Σχετικά με την εκκλησία αναφερόταν ότι ενώ πρόκειται για έναν θεσμό που έχει αμύθητη περιουσία, είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης ακινήτων στον ελλαδικό χώρο, απαλλάσσεται από κάθε φόρο (όπως το πρόσφατο χαράτσι για τα ακίνητα), πληρώνει τους κληρικούς της από κρατικά κονδύλια και λαμβάνει κρατικές επιχορηγήσεις για την πραγματοποίηση συσσιτίων (όπως τα 300.000 ευρώ με τα οποία επιδοτήθηκε την προηγούμενη βδομάδα), θέλει επίσης να εμφανίζεται ως «μέρος της λύσης» απέναντι στη φτώχεια που εξαπλώνεται με ραγδαίο ρυθμό. Μιλάμε για έναν καθεστωτικό πυλώνα, που πάντα υποστήριξε τις πιο αντιδραστικές πολιτικές (μέχρι και την ίδια την χούντα), που προπαγανδίζει το σκύψιμο του κεφαλιού και την υπομονή απέναντι στην αδικία και που εμφανίζεται ως φιλανθρωπικός οργανισμός με τις συνδρομές των πιστών και του κράτους (το οποίο βέβαια ισχυρίζεται ότι δεν έχει χρήματα ούτε για τις πλέον στοιχειώδεις κοινωνικές ανάγκες και καταργεί οργανισμούς όπως ο ΟΕΕ και ο ΟΕΚ που λειτουργούσαν αποκλειστικά με δικά μας χρήματα, των εργαζόμενων).


Κατά την διάρκεια της συγκέντρωσης μας έξω από την εκκλησία, σε απευθείας αναμετάδοση από το ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ο υπηρέτης των αφεντικών, φερέφωνο της εξουσίας και χειραγωγός της κοινωνικής συνείδησης μεγαλοδημοσιογράφος του ΣΚΑΪ Άρης Πρωτοσάλτε θεώρησε σκόπιμο να λοιδορήσει την πρωτοβουλία μας, αναφέροντας ότι "μια μικρή, γραφική, μειοψηφία κάνει παρέμβαση". Γνωρίζει πολύ καλά όμως τόσο εκείνος όσο και οι εντολοδόχοι του ότι αυτές οι «γραφικές παρεμβάσεις» από αυτούς τους «γραφικούς τύπους» αν αγκαλιαστούν κοινωνικά θα γίνουν η ταφόπλακα της απάτης τους. Γιατί είναι σαφές ότι στη θέση των θεσμών και των πολιτικών πρόνοιας (που παρήγαγαν και την κοινωνική συναίνεση τα προηγούμενα χρόνια) ανατέλλουν τώρα οι καθεστωτικοί θεσμοί και οι πολιτικές διαχείρισης της φτώχιας. Γι’ αυτό εκδίδονται διατάγματα που απαγορεύουν οποιαδήποτε δημόσια παροχή τροφής και προσωπική αγροτική καλλιέργεια αν δεν είναι «υγειονομικά ελεγμένες». Δεν είναι ότι τους έπιασε ο καημός μην αρρωστήσουμε. Είναι που θέλουν να μας απαγορέψουν ακόμα και τις πιο στοιχειώδεις πρακτικές παραγωγής τροφής και συλλογικού μαγειρέματος-διανομής της για να εξαρτηθούμε για άλλη μια φορά από αυτούς που λεηλατούν τις ζωές μας. Αυτή την φορά από τα συσσίτια τους. Θέλουν να μην γίνονται συλλογικές κουζίνες, τροφοσυλλεκτικά παζάρια και αυτοδιαχειριζόμενες καλλιέργειες αλλά να κάνουμε ουρές παρακαλώντας για μια κουβέρτα και ένα πιάτο φαί.
Έτσι διατάσσονται οι σύγχρονοι σταυροφόροι. Από την μία με το φραγγέλιο της εκμετάλλευσης, της ισοπέδωσης, της λεηλασίας και από την άλλη με το ευαγγέλιο της ελεημοσύνης και της φιλανθρωπίας, μαζί με τα μικρόφωνα και τις οθόνες που το προπαγανδίζουν. Γι’ αυτό και σε κάθε παρουσία τους, ακόμα και φιλανθρωπική, συνοδεύονται από τους ένστολους φρουρούς τους. Όπως την Κυριακή, που έξω από την εκκλησία του Αγ. Αντώνη υπήρχαν εξαρχής δύο περιπολικά, που σύντομα διπλασιάστηκαν ενισχυόμενα και από ασφαλίτες, οι οποίοι στο τέλος της παρέμβασης επιχειρούσαν να καταγράψουν και αριθμούς από τα οχήματα των συγκεντρωμένων.


Τέλος, αξίζει να σημειωθεί, ότι σε σχέση με την καμπάνια συλλογής τροφίμων μέσω ειδικών καλαθιών στα σούπερ μάρκετ (τα οποία τρόφιμα δεν διατίθενται καν σε τιμές κόστους σε εκείνους που θέλουν να συνεισφέρουν) υπάρχουν ήδη καταγγελίες εργαζόμενων στα σούπερ μάρκετ ότι πολλά από τα τρόφιμα επανατοποθετούνται στα ράφια και δεν φτάνουν ποτέ στα συσσίτια, χώρια εκείνα που μπορεί να παρακρατούνται προσωπικά από την διευθύντρια ή από τις υπηρεσίες της εκκλησίας. Εξαιρετική ιδέα. Να είσαι ο ΣΚΑΪ, τα σούπερ μάρκετ, η εκκλησία, να αυτοπροβάλλεσαι και να διαφημίζεσαι για το κατ’ ευφημισμό «κοινωνικό σου έργο» χωρίς να βάζεις ούτε ένα ευρώ για την φιλανθρωπία που προπαγανδίζεις και να παρακρατάς και μέρος των προσφερόμενων αγαθών δημιουργώντας νέο εμπορικό κύκλο κερδοφορίας σου.
Απέναντι στην ιεραρχημένη και μεσολαβημένη σχέση υποτίμησης και υποταγής που συνιστούν η ελεημοσύνη και η φιλανθρωπία, να αντιπαραβάλλουμε την αμεσότητα, την ισοτιμία και την αξιοπρέπεια της αλληλεγγύης. Μόνη μας δυνατότητα για να μην καταντήσουμε επαίτες είναι μαζί με την συλλογική μας αντίσταση και τους ανυποχώρητους αγώνες να αναπτύξουμε μέσα στις γειτονιές ακηδεμόνευτα οριζόντια κοινωνικά δίκτυα αλληλοβοήθειας. Για την τροφή, τον ρουχισμό, τη στέγαση, το ρεύμα, την γνώση, την δημιουργικότητα. Κανένας μόνος / καμία μόνη ποτέ και πουθενά. Η αλληλεγγύη είναι το όπλο μας, η συλλογική αντίσταση η δύναμή μας.